Bewonerstevredenheid bij verduurzaming: waar zit het ‘m in?

Een enorme investering in de woning en toch ontevreden bewoners. Dat lijkt schering en inslag en is een teleurstellend resultaat voor zowel medewerkers, de bewoners als de investering an sich. Hoe kan dat? En hoe ervaren bewoners het proces eigenlijk? In opdracht van De Goede Woning namen we de proef op de som. We onderzochten de mate van bewonerstevredenheid bij vijf verschillende corporaties in het land vóór, tijdens en na de werkzaamheden én hun beleving van de vernieuwde woning.

Hoe?

We deden onderzoek en interviewden bewoners van vijf verschillende Nul-op-de-meter (NOM)-projecten. De conclusie? In álle fases van het project – voorbereiding, uitvoering en nazorg – liggen kansen om bewoners beter te betrekken en hun tevredenheid te verhogen. De grootste winst ligt in het eerder betrekken van bewoners zodat ze weten waar ze naartoe werken én het langer begeleiden van bewoners ná de werkzaamheden. Dus:

  • Voorbereiding: betrek bewoners al tijdens de initiatieffase (en ja tijdigheid is van belang weten we uit ervaring)
  • Tijdens werkzaamheden: zorg voor rust en overzicht
  • Nazorg: blijf bereikbaar, neem bewoners mee in de veranderingen van hun woning middels energiecoaching en controleer & monitor de werking van de installaties

 

We sloten het onderzoek af met een rondetafelgesprek tussen alle deelnemende woningcorporaties. Zo konden zij ervaringen, lessen en kennisdelen. Want, hoe beter we bewoners begeleiden, hoe groter het draagvlak én de tevredenheid over verduurzamingsprojecten.

Deze lessen heeft Twinstone omgezet in ervaring en trainingen m.b.t. multidisciplinair samenwerken op basis van RGS binnen verduurzaming en herontwikkeling.

LinkedIn
Email
In opdracht van
De Goede Woning
Wil je meer weten?

Zin in een kop koffie op
onze groene daktuin?

© 2025 – Twinstone       BTW nummer: NL8161.10.141.B01       KVK nummer: 27290741