Aandacht bij sloop: van communicatie tot huisbezoek

Soms is het verduurzamen van bestaande woningen geen optie en kiest een woningcorporatie voor sloop en nieuwbouw. Dat is een grote stap, zeker voor bewoners die al jaren met plezier in hun woning wonen. Dit is precies wat eraan de hand is in een wijk in Rijswijk. Een spannend en soms emotioneel proces voor veel bewoners. Woningcorporatie Rijswijk Wonen vroeg ons om hen hier goed op voor te bereiden. Met persoonlijke aandacht en duidelijke communicatie. Precies waar wij sterk in zijn.

Hoe?

We gingen bij alle 273 huishoudens op huisbezoek. Tijdens die gesprekken brachten we de persoonlijke situatie, woonwensen en eventuele zorgen van bewoners in kaart.

Na elk bezoek lieten we de Routeplanner achter – een informatiemap met heldere uitleg over het sloopproces. In begrijpelijke taal staat uitgelegd wat de sloop concreet betekent, wat bewoners kunnen verwachten en welke keuzes er voor hen liggen. Deze Routeplanner maakten we uiteraard ook, met input van Rijswijk Wonen.

Als dank voor hun openheid en gastvrijheid kreeg iedere bewoner naderhand een kaartje in de bus. Met een handgeschreven persoonlijke boodschap voor bewoners met een bijzonder verhaal. De lamme hand die dit opleverde namen we uiteraard voor lief.

 

Het resultaat?

De opgehaalde informatie is zorgvuldig vastgelegd en gebundeld in een overzichtelijke dataset. Zo heeft Rijswijk Wonen nu inzicht in onder andere huishoudensamenstellingen, inkomenssituaties, woonwensen en hulpvragen van bewoners – waardevolle input voor het vervolg van het project. Maar, misschien wel het belangrijkste: bewoners voelden zich gehoord en ondersteund.

De persoonlijke aanpak, de Routeplanner en het directe contact in de wijk hebben bijgedragen aan een hernieuwd vertrouwen tussen huurder en verhuurder.

LinkedIn
Email
In opdracht van
Rijswijk Wonen
Wil je meer weten?

Zin in een kop koffie op
onze groene daktuin?

© 2025 – Twinstone       BTW nummer: NL8161.10.141.B01       KVK nummer: 27290741